Semaklah Darjat Hadis di Sini



بحث عن:

Jumaat, 19 Februari 2010

Perarakan Maulidur Rasul dan Peperiksaan Akhir

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Walaupun dalam kesibukan menghadapi peperiksaan akhir saya masih lagi sempat untuk menulis sedikit sebanyak mengenai isu islam dan semasa.Agak keletihan juga untuk saya menulis dan dalam masa yang sama untuk meneruskan pembelajaran,namun disebabkan sudah sebati dan yakin serta percaya bahawa penulisan yang saya sumbangkan ini akan mendapat pahala,maka saya tetap teruskan juga niat saya untuk menulis dan terus menulis.

Dalam kesibukan mengulangkaji dan menghadapi peperiksaan akhir semester,telah kedengaran suara-suara mengenai isu kerajaan Pulau Pinang tidak akan menganjurkan perarakan sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini.Isu ini jika dilihat secara kasar memang menyentuh sensitiviti umat Islam di Malaysia yang saban tahun mengamalkan tradisi ini untuk melahirkan rasa cinta kepada Rasullullah S.A.W.

Cuma jika dikaji dengan teliti dan perhalusi dari sudut dalaman,rupa-rupanya perarakan Maulidur Rasul bukanlah sesuatu yang wajib ke atas semua umat Islam,kerana penghayatan kepada Sunnah baginda itu lebih utama,dan apabila terdengar khutbah yang disampaikan oleh khatib di Masjid Al-Azhar jumaat tadi.

"Ketika kelahiran Nabi Muhammad,Abu Jahal merupakan orang yang paling gembira kerana kelahiran Rasulullah dan sanggup membebaskan hambanya dan menyembelih 100 ekor unta untuk meraikan peristiwa tersebut"

"Namun setelah Rasulullah mengisytiharkan dirinya sebagai Rasul dan memulakan ekspedisi dakwah secara terbuka,Abu Jahal sendiri yang kuat menentang baginda S.A.W".

Ada benarnya juga apa yang diseru oleh khatib pada hari ini,buat apa kita semua berarak di sekitar ibu kota dengan jarak yang jauh dan berpakaian kemas serta baru dengan membawa sepanduk dan kain rentang seperti memuji kepimpinan Nabi Muhammad tetapi tidak mengamalkan sunnah bahkan menolak hukum-hukum Allah yang terkandung di dalam Al-Quran yang telah dilaksanakan oleh baginda sendiri ketika baginda menjadi Perdana Menteri di negara Islam Madinah.

Lebih teruk lagi jika kepimpinan negara yang menganjurkan Sambutan Maulidur Rasul tetapi mengamalkan rasuah yang terbukti menyalahi syariah.

Apa gunanya jika kita hanya menjunjung syiar Islam tetapi tidak menegakkan syariat Islam dan menyelamatkan golongan yang berada dalam keadaan kritikal khususnya mengenai isu murtad dan juga pembuangan bayi.

Adalah lebih baik jika pihak yang bertanggungjawab lebih banyak melahirkan program yang berbentuk penyampaian syariah Islamiah kepada golongan muda yang hidup di pasar raya dan "pusat lepak" dengan penyampaian yang lebih segar dan "sporting" kepada golongan remaja,setidak tidaknya ada usaha untuk mentamadunkan Islam golongan seperti ini.

baiklah,saya rasa itu sahaja ulasan saya mengenai isu ini,diharapkan agar pembaca sekalian dapat melakukan timbang tara kebaikan dan keburukan mengenai isu ini

Sekian,Wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan