Semaklah Darjat Hadis di Sini



بحث عن:

Sabtu, 12 Disember 2009

Allahumma Ajirna Minannar (Sesungguhnya aku takutkan api neraka)


Tersesat di Kuala Lumpur,
Dosa dan pahala bercampur,
Tapi kita perlu hidup,
Kita perlu terus hidup...

itulah petikan dari sebuah lagu yang sering dimainkan di IKIM.fm suatu ketika dahulu...menceritakan tentang kehidupan kotaraya yang dipenuhi dengan kesibukan.
dalam kesibukan warga kota inilah lahirnya pelbagai ragam manusia yang tidak kenal dosa pahala...adakah aku ingin menyalahkan kemajuan disebabkan kemajuan yang merosakkan masyarakat?bukan kemajuan yang merosakkan masyarakat tapi sikap masyarakat yang suka untuk merosakkan diri sendiri disamping dengan sifat pemimpin yang tidak islamik.

pada coretan tinta kali ini saya bukan mahu mengkritik kepimpinan,tapi saya ingin menceritakan tentang rakusnya dan dhaifnya iman manusia apabila kemajuan yang sepatutnya dimanfaatkan sebaik mungkin tetapi manusia menyalahgunakan kemajuan.

"ingat nizam,semakin majunya dunia,semakin jahatlah manusia".

itulah ungkapan seorang "ustazah" yang pernah aku cintai ketika tingkatan 2 dahulu.walaupun kini kami tidak lagi berhubung,namun saya masih memegang nasihatnya itu,kerana ungkapannya ada benarnya jika kita perhalusi satu persatu.

kini,saya menuntut di institut pengajian tinggi (IPT) islam di zon tengah di Malaysia.walaupun di dalam kampus agak sukar utk lihat pakaian ketat diperagakan oleh golongan siswi,namun bila sahaja keluar dari pagar kampus dan meninggalkan tasik dalam kampus untuk urusan luar kampus,pelbagai karenah yang dapat dilihat.jika ada yang menyatakan "budak tepi tangga tu sebenarnya budak IPT Islam",pasti ada yang akan cakap "budak ni tak sedar diri".memang memalukan apabila ada masyarakat yang melabelkan mahasiswa satu IPT dengan saya ini sedemikian rupa,namun hakikat tidak dapat dinafikan,apatah lagi sebahagian besar mahasiswa satu bumbung dengan saya itu amatlah saya kenali wajahnya walaupun namanya tidak dikenali.

ceritanya begini(amboi,muqaddimahnya bukan main panjang,baru nak cerita?) hari ini (12/12/2009) lajnah kursus pengajian saya mengadakan program sukan boling di sebuah hypermarket di serdang,pada program itu saya dipilih sebagai ketua biro tajaan.yang saya hairannya,kewujudan program tersebut tidak disertakan dengan kerjasama pihak Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM)."kenapa program nih korang tak lapor kat JPM?".tanyaku kepada pengarah program tersebut.jawabnya senang sahaja"sebab nanti tak nak buat susah.".saya hairan kenapa perkara tersebut berlaku?yang pasti saya berasa kurang enak di hati."pasti ada sesuatu yang buruk nih".bisik saya dalam hati.

ketika saya menunggu kereta api di stesen kereta api tanah melayu (KTM) bangi,saya keseorangan dan sedang menunggu kereta api untuk ke sana.kalau diikutkan hati,rasanya tak mahu pergi,lebih baik duduk dalam kampus,buat tugasan,belajar dan cuci baju,maklumlah mahasiswa selalunya malas cuci baju.lainlah mahasiswi,setiap malam bajunya dicuci.tetapi apa boleh buat,sudah dilantik untuk ketua biro tajaan,wajib pergi kata pengarah,apatah lagi diamanahkan untuk menggantikan slot kosong kerana seorang sahabat saya yang sepatutnya bermain boling pada hari ini tidak jadi ke sana kerana rumah ibu saudaranya buat sedikit kenduri.

ketika keringat meniti pipi dan jatuh ke tanah gersang,hati masih lagi memikirkan kenapa program yang menggunakan nama lajnah kursus yang saya pelajari tidak melakukan kerjasama dengan pihak JPM,kerana itu lebih memudahkan perjalanan.jam menunjukkan jarum pendek pada angka 11.tiba-tiba terlintas sekumpulan wanita berjubah.rupanya mahasiswi yang satu kursus dengan saya.untuk maklumatn pembaca,saya ini bukanlah mahasiswa yang mengambil kursus mengenai pengajian islam,saya mengambil kursus akademik sahaja,sudah pasti perangai course mate saya ade pelbagai ragam.

"alhamdulillah".bisikku dalam hati,tapi mataku tertatap kaki salah seorang darinya."seluar jeans dengan kasut converse?hebat!jubah dipadankan dengan seluar jeans dan kasut converse".ulasku dalam hati.namun ku masih ragu-ragu.rupanya mereka berempat masuk ke tandas.keluar sahaja mereka dari tandas."dah keluar belang dah!!!" "rupanya pakaian macam ape nih?IPT Islam?mane jatidiri nih?"itulah antara bisik hatiku.

mereka menyapa saya,namun saya hanya bagi respon ala kadar,kalau kat kampus memang saya agak mesra dengan mereka,tetapi saya seperti tersentak,inilah mereka yang sebenarnya.memang munafik budak nih.

saya abaikan mereka dan saya memilih untuk naik gerabak yang berbeza dengan mereka.bila sampai sahaja di tempat tersebut...Ya Allah!hebat tuan-tuan (suara ala akhil hayy).patutlah mereka tidak mahu program ini sampai ke telinga pihak atasan,rupanya program maksiat.bila baling bola dan bola tersebut "strike" ataupun masuk longkang,perempuan berubah jadi macam "anjing" yang melalak dan memekak tak tahu hala.maaflah andainya perumpamaan yang saya gambarkan itu amat memeritkan bagi sesetengah pihak.namun seperti yang saya maklumkan sebelum ini,realiti dan hakikat tidak boleh dipertikaikan.

bukan niat saya untuk menghina IPT yang saya berteduh dan membela nasib keluarga ini,bahkan bukan dosa IPT Islam ini untuk ditanggung kerana sikap sebahagian mahasiswa seperti ini.

cuma saya seperti bersalah ketika saya di sana,seperti saya tidak mampu melakukan apa-apa,saya selalu doa supaya saya dan semua pembaca tidak bersifat munafik seperti ini,kerana itu saya memilih untuk menulis artikel ini sebagai pengajaran kepada kita semua.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan