Semaklah Darjat Hadis di Sini



بحث عن:

Selasa, 19 Januari 2010

Apa kesilapan Islam?

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
pertama dan selamanya kita perlu bersyukur kepada Allah kerana telah memberikan kita kontrak untuk hidup lagi untuk helaan nafas,satu demi satu bagi memastikan ibadah,pekerjaan dan karier kita berjalan dengan lancar.

Baiklah,saya "straight forward" kepada tajuk perbincangan pada kali ini.Pelik kan?Kenapa tiba-tiba saya meletakkan tajuk yang agak pelik?Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah apakah kesilapan Islam sehinggakan dijadikan bahan untuk memperkotak katikkan Islam?Apakah kesilapannya?

Kenapa kaum kafir dan mereka yang berpendidikan kafir sangat bencikan Islam?Sedangkan Islam merupakan agama yang "complete" dari semua sudut?

Syariahnya, cara hidupnya, ideologinya, ekonominya, perlaksaan hukum syaraknya, semua menepati fitrah manusia,tetapi masih lagi ada yang membenci Islam.Pelik kan manusia kini?

Perkara yang dilarang Islam,itulah yang disuruh,bahkan bila kita suruh pula,lainnya yang dibuat.

Saya berkata sedemikian rupa kerana saya sedih,sedih dengan kewujudan manusia yang mengakui dirinya Islam,tahu hukum-hakam Allah tetapi masih lagi tidak melaksanakan syariat Islam dalam kehidupan.

Yang lebih memilukan,apabila mereka yang dimaksudkan itu merupakan pelajar/mahasiswa dalam kalangan jurusan agama seperti diploma perguruan (pengajian Islam),diploma pendidikan Islam (syariah) dan sebagainya.

Tetapi ini tidak bermakna pelajar/mahasiswa bukan jurusan Islam itu tidak dipandang serius,tetapi mereka ini (mahasiswa/pelajar jurusan agama Islam) merupakan golongan yang diperlukan dan diutamakan oleh masyarakat di luar kampus untuk membangunkan Islam di kawasan mereka.

Kerana itulah saya secara peribadi merasakan mahasiswa seperti ini tidak ada beza seperti tin kosong,hanya tunggu disepak-sepak di jalanan kerana selain tidak mengamalkan kehidupan berasaskan Islam seperti yang dipelajari,mereka juga "tidak sedar diri" dan tidak mempunyai jati diri yang kukuh terhadap diri sendiri.

العلم بلا عمل كالشّجر بلا ثمر
"ilmu tanpa amal seperti pokok tidak berbuah"

Itulah gambaran yang dapat saya bawakan,kerana siapa mahu menerima seseorang untuk ustaz untuk menjadi imam di masjid kalau berperibadi tidak bersih dan tidak dilihat bersih dengan rekod "couple" yang teruk sehinggakan berjalan di tengah bandar sambil berpimpin tangan dengan wanita bukan muhrim?

Sudah pasti imam tersebut akan dilihat kotor oleh masyarakat.

Buat saudara seagama dan sealiran pemikiran serta yang masih terkapai-kapai dalam mencari perubahan dalam diri,minda anda perlu menerima input-input islamik yang tepat dan benar.Tidak semestinya dengan hanya membaca blog ini sahaja,perbanyakkan lagi pembacaan anda,kerana blog ini masih lagi mempunyai kekurangan,kedhaifan,kelemahan dan yang seangkatan dengannya,apatah lagi penulis artikel ini bukanlah yang mengambil jurusan agama di dalam kampus sendiri.

Oh ya sebelum saya terlupa,di dalam memilih blog untuk menambahkan ilmu islam,jangan sampai terlanjur memilih blog yang tidak berkaitan dan blog-blog yang boleh mempengaruhi minda anda.

Saya menyatakan sedemikian kerana saya sudah kenal pasti laman-laman blog yang membawa isu perbincangan yang hanya menggunakan nafsu untuk menghentam Islam sekuat-kuatnya,seperti laman blog di bawah

http://beritamuslim.wordpress.com/

Ini merupakan contoh blog yang menghina Islam,saya mengharap kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri mengambil inisiatif untuk memastikan penulis blog tersebut dapat ditangkap,dihadapkan ke muka pengadilan dan dilambangkan sebagai penjenayah media yang sebenar-benarnya.

Andai kata blog sedemikian masih lagi wujud dan penulis tersebut merupakan warga asing,gunakanlah autoriti Malaysia sebagai pengerusi Organization of the Islam Conference (OIC) untuk memastikan penjenayah ini dapat dihadapkan ke muka pengadilan.

Akhirul kalam,tugas mengangkat Islam ini bukan sahaja di bahu mahasiswa jurusan agama,tetapi kepada sesiapa sahaja yang bergelar Muslim,maka janganlah kita terus mencemarkan diri kita dengan peribadi dan akhlak yang memburukkan imej Islam.

Wallhu A'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan