Semaklah Darjat Hadis di Sini



بحث عن:

Ahad, 31 Januari 2010

Mencari Tuhan bila ada kesusahan.Ketika senang?

Assalamualaikum,salam perjuangan dan salam sejahtera.
Alhamdulillah,syukur saya kepada Allah kerana masih lagi dipanjangkan hayat untuk terus berjuang dengan "toriq" yang sedang dihadapi,mudah-mudahan penulis dan pembaca sekalian mendapat berkat dari Allah Azza Wa Jalla.
Saya juga bersyukur kerana peningkatan jumlah pembaca yang semakin ramai sudi menjenguk ar-risaalah.blogspot.com sebagai "halaqah moden",walaupun pengikut setia blog ini masih lagi tidak sampai 10,namun saya tetap bersyukur dan akan berusaha keras lagi untuk memastikan kelangsungan ar-risaalah dapat diteruskan dari semasa ke semasa.
Tajuk perbincangan yang penulis rancangkan pada kali ini ialah mengenai "Mencari Tuhan bila ada kesusahan.Ketika senang?".Ketika jari penulis rancak dengan kekunci komputer ribanya,penulis sedang menghadapi dilema akhir semester dan mungkin satu kampus mengalami dilema yang sama iaitu peperiksaan akhir semester.
Penulis sendiri masih belum khatam kitab-kitab subjek yang akan dihadapi pada peperiksaan akhir semester kerana kesibukan yang dihadapi sama ada secara sukarela mahupun secara paksa rela.
Namun saya melihat ramai mahasiswa mahupun mahasiswi yang jarang untuk mengenal mukanya sebagai " muka masjid",beerpusu-pusu untuk ke masjid pada saat kritikal kini.Bagi penulis ianya adalah sesuatu yang bagus dan terpuji kerana mengimarahkan masjid adalah tugas bersama,apatah lagi masjid kampus memerlukan warga kampus untuk menjaganya.

"Hanya sanya yang layak untuk memakmurkan masjid Allah ialah sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat,mendirikan solat dan menunaikan zakat serta tidak mensyirikkan Allah"
At-Taubah : 18

Namun berlaku sedikit rasa ganjil di dalam hati penulis,kenapa ramai mahasiswa dan mahasiswi datang ke masjid ketika musim peperiksaan akan bermula sedangkan ketika awal semester dahulu mereka merupakan golongan yang jauh,sangat jauh dengan masjid.Jikalau pelajar itu merupakan pelajar semester satu,itu bukan masalah dan isu,bahkan sebagai seorang mahasiswa senior,saya bertanggungjawab untuk membimbing mereka ke arah kebaikan.
Tetapi pada suatu maghrib saya terlihat wajah seorang mahasiswa yang hadir ke masjid. Apabila ditatap wajahnya berkali-kali untuk mengenal pasti,rupa-rupanya dia adalah mahasiswa yang tidak senang dengan ustaz yang melarangnya berdating di kawasan yang boleh menimbulkan syak dan wasangka orang ramai.
Apabila berbicara dengannya,beliau terasa tertekan dengan tugasan yang ditundanya pada awal semester dan mahu mencari ketenangan kerana tarikh akhir menghantar kesemua tugasan tinggal dua hari sahaja dari hari itu.Saya mengalu-alukan kehadirannya dan berpesan agar sentiasa istiqamah (berterusan) dengan cara hidup sebegini.Tetapi setelah selesai dengan tugasan dan mendapat markah tinggi,amat jarang sekali melihat wajahnya di masjid.Tidak mengapalah,mungkin dia sibuk dengan tugasannya ataupun persediaan peperiksaan akhir semester.
Setelah saya selesai solat Isyak,saya turun ke cafe untuk urusan membaiki komputer riba milik kawan satu kursus (sekarang pekerjaan ini sudah menjadi pekerjaan sampingan),saya dapati orang saya saya jumpa di masjid kerana tekanan tugasan tempoh hari berdating dengan penuh romantik di cafe.Ya Allah,inikah manusia yang dilabelkan sebagai sudah insaf?
Sejenak saya terfikir,kenapa manusia mencari Allah ketika susah sedangkan ketika mereka diberi nikmat,mereka kufur nikmat?Dimanakah keinsafan yang dinyatakan tidak sampai seminggu itu disimpan oleh individu tersebut?
Saya tidak mahu untuk menyatakan lebih daripada itu dan diharapkan kita semua termasuk penulis sendiri menjadikan kisah yang penulis coretkan ini sebagai pengajaran kepada kita. Kerana manusia yang bijak ialah manusia yang menjadikan sejarah dan cerita seperti ini sebagai tauladan dan sempadan.

nota :
penulis tidak dapat menaip ayat al-Qur'an tersebut kerana penulis baru sahaja format laptop dan tidak dapat memasukkan perisian bahasa Arab.Segala kekurangan ini adalah amat dikesali dan akan diperbaiki pada masa terdekat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan